Avaleht Toetusprogramm
Toetus-
programm
Toetusprogramm
Avaleht Toetusprogramm
Toetusprogramm Teadmuskooli
mudeli rakendamiseks
Teadmuskooli toetusprogramm on suunatud koolidele, kes soovivad teadlikult rakendada õppijakeskset ja tõenduspõhist arengumudelit. Programmi keskmes on eesti keelest erineva kodukeelega õppijate keeleoskuse, õpipädevuse ja identiteedi toetamine.
Programmi etapid:
1. Ettevalmistus eneseanalüüsiks:
Koolide meeskonnad osalevad sissejuhataval koolitusel ning saavad juhised Teadmuskooli enesehindamise läbiviimiseks.
2. Enesehindamise periood (2–3 kuud):
Kool analüüsib oma tegevust määratlemaks õppija arengut takistavad kitsaskohad. Toetuseks on koolil kolm kohtumist nõustajaga.
3. Arendusplaani koostamine ja elluviimine:
Kool koostab lühikese arenguplaani ning viib ellu muutusi Teadmuskooli praktikate toel. Nõustamine jätkub.
4. Kogemuste jagamine:
Programmi lõpus toimub kogemusseminar, kus koolid jagavad õpikogemusi ning arutavad rakendamise mõju.
Toetusprogramm mudeli piloteerimisel:
1. Ettevalmistus eneseanalüüsi:
2. Kooli enesehindamise periood (2-3 kuud):
3. Muutuste elluviimine Teadmuskooli mudeli praktikate näitel:
Teadmuskooli toetusprogrammi eesmärk
on arendada koolide suutlikkust ise oma arenguvajadusi tõenduspõhiselt hinnata (sh mõju hinnata) ja kavandada tegevusi, mis toetavad kvaliteetse eestikeelse hariduse pakkumist kõikidele õppijatele.
Toetusprogrammist
Sissejuhatav koolitus aitab koolimeeskonnal mõista Teadmuskooli mudeli põhialuseid ning luua ühist arusaama, kuidas tõenduspõhiselt ja õppijakeskselt kooli arendada. Koolitusel tutvustatakse programmi ülesehitust, etappe ja seda, kuidas mudel toetab eesti keelest erineva kodukeelega õppijat. Rõhk on muutuste süsteemsel juhtimisel ja eesti keelest erineva kodukeelega õppijat toetava koolikultuuri kujundamisel. Osalejad saavad esmase ülevaate enesehindamise põhimõtetest ning võimalustest, kuidas Teadmuskooli kaudu oma kooli arengut toetada. Koolitus sobib kuni viieliikmelisele meeskonnale.
See koolitus keskendub sellele, kuidas koguda ja analüüsida andmeid, et hinnata kooli olukorda süsteemselt ja sihipäraselt. Osalejad õpivad, kuidas kasutada enesehindamise raamistikku, mis aitab välja selgitada õppija arengut toetavad ja takistavad tegurid. Koolitus toetub praktilistele näidetele ning aitab seostada andmete tõlgendamist Teadmuskooli mudeli põhimõtetega. Eesmärk on toetada koolide suutlikkust teha kvaliteetseid, andmepõhiseid otsuseid. Koolitusel osalevad 1–2 inimest koolist, kes võtavad juhtrolli eneseanalüüsi läbiviimisel.
Iga kool saab enesehindamise perioodil tuge nõustajalt, kes toetab koolimeeskonda analüüsi ettevalmistamisel, läbiviimisel ja tulemuste tõlgendamisel. Nõustamise fookuses on õppijate arenguvajaduste kaardistamine ja parendusvaldkondade määratlemine. Koostöös nõustajaga valmib andmetel põhinev eneseanalüüsi kokkuvõte, mis loob aluse arenguplaani koostamiseks. Nõustamine aitab tõsta koolimeeskonna teadlikkust ning kujundada jagatud arusaama kooli tugevustest ja kitsaskohtadest. Periood kestab 2–3 kuud.
Kui kool on koostanud arenguplaani, jätkub nõustamine selle elluviimise etapis. Nõustaja toetab meeskonda muutuste kavandamisel ja nende sidumisel Teadmuskooli mudeli praktikatega. Fookuses on õpetajate osalus arendusprotsessis, professionaalne eestvedamine ning muutuste sidusus erinevate kooli tasandite vahel. Nõustamine aitab hoida muutused fookuses ja toetab tegevuste mõjususe hindamist. Lähenemine on paindlik ja vastab iga kooli vajadustele.
Toetusprogrammi viimane etapp on kogemusseminar, kus kõik osalenud koolid jagavad oma arengulugu ja õpikogemusi. Seminar võimaldab reflekteerida, millised muutused on aset leidnud ning millist mõju on need avaldanud koolikultuurile ja õppijatele. Samuti on see võimalus õppida teistelt ning tugevdada koolidevahelist võrgustikku. Teadmuskooli juhtmeeskond kogub seminaril tagasisidet ja kaardistab edasised arendussuunad. Kogemuste jagamine on oluline osa õppimisest – nii organisatsiooni kui üksikisiku tasandil.