Avaleht Teadmuskool
TEADMUSKOOL
TEADMUSKOOL
Avaleht Teadmuskool
Teadmuskool –
koolimudel, mis toetab eesti keelest erineva kodukeelega õppijat
Teadmuskool on kooliarenduse mudel, mille eesmärk on toetada koole eesti keelest erineva kodukeelega õppijatele kvaliteetse eestikeelse hariduse andmisel. Mudel on suunatud koolidele, kus on vähemalt 75% eesti keelest erineva kodukeelega õpilasi ja kooli kogukonnas on üldjuhul vähe eesti keelt emakeelena kõnelevaid õpetajaid ja õpilasi.
Teadmuskooli mudeli keskmes on õppija arengu toetamine. Eriti pööratakse tähelepanu eesti keelest erineva kodukeelega õppijate vajadustele. Eesmärk on toetada nende riigikeele ehk eesti keele oskuse arengut, õpipädevust – oskust oma õppimist mõtestada ja juhtida – ning identiteedi kujunemist. Soov on aidata õppijal kujuneda täieõiguslikuks Eesti ühiskonnaliikmeks, kellel on kõik võimalused end teostada ja ühiskonnaelus aktiivselt osaleda.
Mudel pakub koolidele praktilisi lahendusi ja tööriistu, mida kool saab kasutada enesehindamiseks, eesmärgiga selgitada välja oma õppijate arengu toetamise kitsaskohad koolis ning lähtuvalt sellest kavandada ja ellu viia tõenduspõhiseid muutusi koolikeskkonnas.
Mudel keskendub kolmele õppijat toetavale fookusvaldkonnale:
Eesti keele oskuse arendamine:
Koolis toetatakse õpilast eestikeelses haridussüsteemis jätkamisel ja eesti keele oskuse arendamisel erinevates elusituatsioonides.
Õpipädevus:
Kool toetab õpilase õpipädevuse arengut, soodustades õppimiseks vajalike teadmiste, oskuste ja uskumuste omandamist.
Identiteet:
Kool tegeleb järjepidevalt kogu koolikogukonna tasandil eesti rahvusidentiteedi tähtsuse teadvustamise ja toetamisega.
Teadmuskooli rakendamise kasu:
hinnatakse kooli senist olukorda ja kavandatakse muutusi lähtudes õppija arenguvajadustest;
viiakse ellu muudatusi eestvedamises, õpetajate professionaalses arengus, õppesisus ja õpiruumis;
rakendatakse tõenduspõhist juhtimist ja koostöist arendustööd kogu koolimeeskonna kaasabil.
Teadmuskoolist
Teadmuskool on kooliarenduse mudel, mille eesmärk on toetada koole eesti keelest erineva kodukeelega õppijatele kvaliteetse eestikeelse hariduse andmisel. Mudel on suunatud koolidele, kus on vähemalt 75% eesti keelest erineva kodukeelega õpilasi ja kooli kogukonnas on üldjuhul vähe eesti keelt emakeelena kõnelevaid õpetajaid ja õpilasi.
Teadmuskool tugineb kaasaegsele haridusteadusele ning praktikale, mille tõhusust on kinnitanud uuringud ja osalenud koolide kogemus. Programm seob rahvusvahelised ja Eesti konteksti sobitatud teadmised eesti keelest erineva kodukeelega õppijate õppimise ja identiteediloome toetamisest ning muutuste juhtimisest. Teadmuskooli mudeli põhimõtted, sh enesehindamise raamistik on välja töötatud koostöös teadlaste ja hariduspraktikutega. Fookuses on andmetel põhinev otsustamine, õppija arengu toetamine ja õpetajate professionaalne eestvedamine. Tõenduspõhisus ei tähenda ainult uuringute kasutamist, vaid ka oma kooli andmetest lähtuvat mõtestatud arendustööd.
Teadmuskool ei ole eraldiseisev projekt, vaid toetab otseselt kooli arengu eesmärkide saavutamist. Teadmuskool aitab siduda eneseanalüüsi tulemused sihipäraste muudatustega õppetöös, koolikultuuris ja juhtimises. Muutused ei toimu üksikute õpetajate tasandil, vaid kogu organisatsiooni ulatuses. Teadmuskool toetab meeskonnatööd, koostöist juhtimist ja teadlikku otsustamist arengusuundade üle.
Miks valida just Teadmuskool? Sest see loob võimaluse viia koolis ellu mõtestatud ja püsivaid muutusi, mis lähtuvad eesti keelest erineva kodukeelega õppijate tegelikest vajadustest. Kool saab tuge nii andmete analüüsimisel kui ka muudatuste elluviimisel. Lisaks ühendab Teadmuskool sarnaste väärtustega koole üle Eesti, et toetada koostööl ja kogemuste jagamisel põhinevat arendustööd. Teadmuskool ei paku valmis lahendusi, vaid toetab kooli oma tee kujundamisel.
Teadmuskooli arendamist ja rakendamist on toetanud Haridus- ja Teadusministeerium. Teadmuskooli mudeli arendamisel oleme saanud tuge Tallinna Ülikooli Tulevikukooli meeskonnalt, samuti oleme saanud väärtuslikku tagasisidet valdkonnas tegutsevatelt teadlastelt. Olulisteks partneriteks on ka koolid, Tartu Annelinna Gümnaasium ja Maardu Gümnaasium, kes on aidanud mõtestada ja kujundada Teadmuskooli põhimõtteid ning kes on jaganud oma kogemusi ja häid praktikaid. Teadmuskooli arendamise fookuses on olnud koostöö koolide ja teadlastega, mis on aidanud meil ühendada teadustöö ja praktilise arendustöö. Koostöö on Teadmuskooli üks kandvaid väärtusi – üheskoos otsime lahendusi, mis muudavad hariduse paremaks.