Muutuste
juhtimine

Muutuste
juhtimine

Kestlikud muutused saavad alguse õppijast –

ja kanduvad läbi kogu koolikultuuri.

Teadmuskooli lähenemine toetub arusaamale, et kooliarendus ei saa piirduda ühe kitsaskoha parandamisega. Tõelised muutused on omavahel seotud – õppimise ja õpetamise muudatused mõjutavad õpetajate koostööd, töökorraldust, koolikeskkonda ja juhtimist. Seetõttu toetab Teadmuskool terviklikku ja tõenduspõhist muutuste juhtimist, mille keskmes on õppija areng.

Muutuste juhtimise põhimõtted

Muudatused saavad alguse eneseanalüüsist.

Muutuste kavandamine algab kooli sisemisest enesehindamisest, kus õpetajate, juhtkonna ja õppijate hääl on võrdselt oluline. Head muutused arvestavad olemasolevaid andmeid ja toimivad igapäevatöö osana (Vanari jt, 2021).

Muutus peab olema sidus ja süsteemne.

Ühe valdkonna muutmine mõjutab teisi. Näiteks õpikäsituse uuendused eeldavad muudatusi õpetajate koostööformaatides, töökorralduses, ajakasutuses ja füüsilises ruumis. Isolatsioonis tehtud muudatused ei pruugi püsida ega kanduda igapäevasesse praktikasse (Eisenschmidt, 2016).

Õpetaja on võtmetegija – mitte ainult klassis, vaid ka arendusprotsessides.

Tänapäevane juhtimiskäsitus väärtustab õpetajat kui professionaalset eestvedajat (teacher leadership), kes osaleb otsustes, arendab kolleegide õpetamist ja juhib arutelusid (Snoek jt, 2019; Childs-Bowen jt, 2000).

Kooli kultuuri kujundamine vajab aega ja süsteemsust.

Tõenduspõhine kooliarendus eeldab pikaajalist lähenemist. Tüüpiliselt kulub 3–5 aastat, et muutused kinnistuksid kooli igapäevapraktikasse ja -kultuuri (Fullan, 2001; Nordahl jt, 2012).

Kuidas Teadmuskool toetab muutuste juhtimist?

01

Andmetel põhinev eneseanalüüs ja selle tõlgendamine koos meeskonnaga.

02

Tõenduspõhised praktikad, mis aitavad muudatusi ellu viia.

03

Toetus õpetajate juhtimistegevusele ja osalusele kooli arenduses.

04

Tehisaru tööriist, mis toetavad arenguplaani koostamist ja tegevuste edukuse jälgimist.

05

Kogemuste jagamine teiste koolidega, et õppida, millised muudatused toimivad ja millistes tingimustes.

Mõttepaus

Kas meie koolis on muutuste vahel olemas süsteemne seos?
Millised muudatused õpetamises eeldavad muutusi juhtimises, töökorralduses või koolikultuuris?
Kas õpetajatel on võimalus ja tahe tegutseda eestvedajatena?
Milliseid oskusi ja tingimusi vajavad õpetajad, et panustada muutuste juhtimisse?

Mis on Teadmuskool?

Teadmuskool on teaduspõhine kooliarenduse mudel,
mis aitab koolidel toetada eesti keelest erineva kodukeelega õppijat tema eesti keele oskuse, õpipädevuse ja identiteedi arendamisel. Lähtume sellest, et tõelised muutused saavad alguse õppijast ja on seotud kogu koolikultuuriga.

Kas soovid nõu või täpsustavat infot?

Võta meiega ühendust, kui soovid:

  • alustada enesehindamise protsessi,
  • liituda toetusprogrammiga,
  • arutada koostöövõimalusi,
  • või küsida tehisaru tööriistade kohta.

Saada meile kiri:

teadmuskool@narg.ee

Või helista:

+372 5377 7929

Vastame üldjuhul 3 tööpäeva jooksul